O nás, o programu pro děti a o pedagogice

Zázemí lesní školky máme u Sokolovny v Měšicích. Najdete nás hned za budovou Sokolovny vlevo vzadu. Asi 100 metrů od hlavní brány k Sokolovně z ulice Nosticova. 

Provoz školky probíhá v zázemí školky, nikoliv na adrese sídla spolku (ulice Na Výsluní).

 

Jsme lesní mateřská škola v Měšicích u Prahy. Původně jsme také byli rodiče malých dětí, kterým zde chyběla lesní školka. A tak jsme v roce 2012 založili klub pro děti, jejichž rodiče věří, že pobyt v přírodě, za každého počasí, dá jejich dětem ideální start do života. I když jsme se za roky fungování více a více profesionalizovali a formalizovali, vztahy s rodiči dodnes zakládáme na otevřené a kamarádské komunikaci. Vytváříme přátelskou komunitu. Vychováváme děti s respektem vůči sobě i svému okolí. Chceme, aby děti rozvíjely své schopnosti komplexně, přirozeně, a aby tak maximálně využily svůj individuální potenciál. Víme, že venku v přírodě se tento cíl naplňuje snadněji a přirozeněji než v uzavřeném prostředí budovy.

Od září 2017 je naše lesní MŠ v rejstříku MŠMT a splňuje kriteria předškolního vzdělávání.


2012 - Provoz jsme v září 2012 započali jako lesní klub, původně bez zázemí, jen na dopoledne.


2013 - V září 2013 jsme provoz rozšířili na celý den, s odpočinkem v pronajatém zázemí.

 

2015 - Od prosince 2015 jsme se těšili z útulného zázemí s jurtou na malém pozemku v Zámecké ulici, který nám propůjčila obec.  Pozemek byl poměrně malý, ale přesto do něj vešla vytápěná jurta, maringotka, terasa i spací stan a také různá herní zakoutí jako například vrbová chýška, stromový hrad, domeček, dřevěná loď nebo kopeček s bambusovým 'lesíkem'. Užívali jsme si zdejšího krásného prostředí zámku a zámeckého parku.

 

2024 - Koncem roku 2024 jsme se přestěhovali na nové místo - na pozemek bývalé zahrady patřící k zámku, situované v klidném zeleném rohu koplexu měšické Sokolovny. Zahrada původně sloužila jako pěstírna rostlin a zeleniny pro zámek, její dominantou byly skleníky. Zahradu jsme jako jedno z oblíbených míst s dětmi navštěvovali už dříve, když byla ještě zpustlá a divoká. Děti zbožňovaly její kouzelná zákoutí a tak si od nich vysloužila jméno 'Kouzelná zahrada'. Na novém místě nás teď čeká ještě mnoho práce, nové budování a tvoření, nové možnosti. Užíváme si pestrosti prostředí, většího prostoru i nových příležitostí v blízkosti zázemí. Rádi využíváme například přilehlý ovocný sad nebo velkou louku u sokolovny s travnatými svahy. Maximum času stále trávíme venku, v přírodě. Oblíbených přírodních lokalit v Měšicíchí máme mnoho. Zámecký lesopark s bosonohou stezkou, park před zámkem s malým rybníčkem 'Kruhem', cesty do okolních polí, okolí Velkého rybníku, velkou i malou bažantnici s divokou přírodou a mnohé další.


Zázemí

V současném zázemí využíváme celoročně krytou terasu, dvě vytápěné maringotky, spací stan. Zahrada pro děti nabízí mnoho různých herních zákoutí a prvků, které se v průběhu času obnovují, zanikají, mění se nebo se při společných brigádách vytváří nové. Oblíbené jsou například blátivá kuchyňka, šplhací keře a přírodní 'schovky', vyvýšené záhonky, kopeček, zahradní náčiní, hrad se skákací věží, domeček nebo 'chození po laně'.


 Špatné počasí je pro nás relativní pojem, důležité je vhodné kvalitní oblečení a dostatek pohybu. Vždy ale máme na zřeteli konkrétní kondici dětí i nás průvodců a tak možnost uchýlit se do tepla zázemí máme vždy.


Co u nás dětem nabízíme

Těžiště pedagogického progamu probíhá VŽDY v přírodě. Pokud jde o programovou část organizovanou průvodci - podobně jako v kamenných MŠ se děti věnují výtvarné činnosti (při využití materiálů nasbíraných v přírodě), učí se pohybové hry, písničky, zúčastňují se společného vyprávění, vytváření krátkých zdramatizovaných kousků a mnohé další. V rámci těchto činností se přirozeně věnujeme hrubé i jemné motorice, grafomotirice, logopedii, budování správných návyků. 


Lesní klub byl založen pro děti členů spolku Klubu Stromeček. Nyní jsme již lesní MŠ, nicméně naše motivace zůstává stále stejná: chceme vychovávat zdravé, šťastné, schopné a sebe-VĚDOMÉ bytosti se svobodným duchem a respektem vůči sobě i okolí. Vychovat takové jedince, kteří vědí, kdo jsou, co chtějí, jsou vnímaví a soucitní, ale také znají svoji sílu a dokáží ji využít ve prospěch společnosti.

 

 Dětem dopřáváme dostatek svobody venku, s kamarády. Hrají si a tvoří s přírodními materiály a jejich fantazie se tak může plně rozvíjet. Víme, že ačkoliv je připravený program oporou dne, volná hra je pro děti neméně důležitá. Má pro vývoj dítěte esenciální význam. Dětem také umožňujeme zažít obyčejné věci, které se ale dnes stávají vzácnými: pocítit slunce, vánek ale i vítr, déšť a sníh. Děti se postupně otužují - prostým častým pobýváním venku, chůzí. ANO, TY NEJSAMOZŘEJMĚJŠÍ VĚCI JSOU ZÁROVEŇ NEJPOTŘEBNĚJŠÍ. Děti si vytváří imunitu a resilienci na celý život. 

Jako řádní členové Asociace lesních MŠ pracujeme na tom, abychom dostáli úrovně Standardů kvality lesních MŠ.

Náš pedagogický plán logicky navazuje na roční období, tradiční svátky a události v průběhu roku. Jsme si vědomi potřebnosti rituálů pro děti v průběhu každého dne, týdne a roku. Pravidelně se opakující události dětem vytváří čitelný rámec a poskytují jim potřebnou oporu v čase. Proto každý den držíme stejné rituály, které nás provázejí dnem. Pravidelné jistoty tak vytvářejí dětem  BEZPEČNÝ RÁMEC dění ve školce. Děláme vše pro to, aby děti u nás byly spokojené, veselé a aby se naučily přiměřeně svému věku a individuálním možnostem vše potřebné.

Přístup k dítěti vychází z respektování jeho potřeb, které se vyvíjí s věkem.  Důležitá je osobnost učitele-průvodce, ten musí především znát a vědomě vnímat sám sebe a svoje emoce a potřeby, aby svoji práci vykonával dobře. Vytváří dětem bezpečné hranice, a proto musí být sám vyrovnanou osobností. Chceme vytvářet prostor pro otevřenou komunikaci a napomáhat tak zvnitřnění morálních hodnot, podle kterých se dítě bude chovat i v případě, že není pod dohledem jiné osoby. Jsme si vědomi vývojových potřeb dětí a toho, že osobnost člověka se vytváří převážně do 7 let věku.